Lastbiler bliver mere strømlinede fra 2022

Tidligst i 2022 bliver lastbiler på europæiske veje pålagt at ændre murstensformen, der både er uøkonomisk og farlig.

Det anslås, at 4.200 trafikuheld, der omfatter alvorlige kvæstelser eller dødsfald i EU, involverer lastbiler. Det svarer til 15 procent af såkaldte ‘fatale kollisioner’ i Europa, viser tal fra European Transport Safety Council. Hvis lastbilerne havde et mere rundt design af fronten, ville man kunne redde 900 liv om året.

Et bud på, hvordan fremtidens lastbiler kommer til at se ud, kunne være denne Freightliner Supertruck, der er i stand til at presse 5,2 kilometer ud af hver liter diesel, der ryger gennem motoren.

Se en lille film om lastbilen her: http://www.freightlinersupertruck.com/#main

Wallmarts nye hybridbil fjerner 20% af luftmodstanden

Fremtidens lastbil har ifølge supermarkedsgiganten Walmart aerodynamisk næse, en sættevogn bygget hovedsageligt af kulfiber og en hybridmotor, der kan køre på både diesel og naturgas.

Førerhuset har skydedøre, og chaufføren er placeret i midten, så han har godt udsyn til alle sider. I stedet for et traditionelt instrumentbord er der i Wave to skærme, så forskellige chauffører frit kan vælge, hvilke oplysninger de gerne vil have vist.

Lastbilen er udstyret med en hybrid drivlinje med batteri og en turbine, der kan køre på både diesel, naturgas og biodiesel. Walmart forventer desuden, at motoren vil kunne bruge nogle af de nye alternative brændstoffer, der er under udvikling. Pressematerialet indeholder imidlertid ingen data for denne del af konceptet, så det er umuligt at fastslå, hvor effektivt det er i forhold til de nuværende motorer.

Sættevognen er et kapitel for sig selv. Den er bygget med udstrakt brug af kulfibermaterialer. Det sparer ifølge Walmart knap to ton af sættevognens vægt. Hængeren har en rund front, der er med til at forbedre sættevognstogets aerodynamik og kan desuden bruges til at lagre ekstra gods.

Er det her fremtidens flyttebil?

Der går stadig et stykke tid, før lastbilschauffører kan læne sig tilbage på motorvejen og tage en slapper, mens køretøjet klarer turen på autopilot, men Mercedes-Benz er godt på vej, og derfor syntes vi lige, du skulle se deres Future Truck 2025. Lastbilen har nemlig lige fuldført en selvkørende tur med 85 km/t på den tyske autobahn, hvor det såkaldte “Highway Pilot System” brugte sikkerhedssystemer, kameraer, radarsensorer og kommunikation med andre køretøjer til at klare kørslen uden menneskelige hænder på rattet. Det er ret imponerende.

Se mere om lastbilen i denne Youtube video: https://youtu.be